PSY FORUM

 Въпроси/ОтговориВъпроси/Отговори   ТърсенеТърсене   ПотребителиПотребители   Потребителски групиПотребителски групи   Регистрирайте сеРегистрирайте се 
галерияГалерия   ПрофилПрофил   Влезте, за да видите съобщенията сиВлезте, за да видите съобщенията си   ВходВход 

psy
В момента е: Съб Май 30, 2020 8:38 pm
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ПСИХОЛОГИЯ » Психодиагностика
Методики, разработени от БАН
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 1 [1 Мнение]  
Автор Съобщение
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1965
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Сря Май 23, 2007 6:27 pm    Заглавие:  Методики, разработени от БАН  

МЕТОДИКИ, РАЗРАБОТЕНИ, АДАПТИРАНИ И СТАНДАРТИЗИРАНИ В ИНСТИТУТА ПО ПСИХОЛОГИЯ - БАН


Комплексна методика за подбор и оценка на ръководен персонал (Assessment Center). Авторски колектив: ст.н.с. д-р В.Русинова, н.с. д-р Л.Василева, спец. С.Жильова.
Методиката се състои от две части. В първата се изследват основните критерии за успешното изпълнение на професионалната дейност на ръководния персонал в конкретната организация. Въз основа на тези критерии се определя системата от методи за психологична оценка на поведението. Във втората част се провежда изследването на включения в него ръководен персонал. Използват се: интервюта, тестове, симулации на критични и често срещани ситуации в ръководната дейност на конкретната организация, самооценъчни методи и експертни оценки. В резултат от изследването могат да бъдат установени силните и слабите страни на ръководители и ръководни екипи с цел оценка и подобряване на тяхната дейност.

Индикатор на професионален стрес на К.Купър. Адаптиран и модифициран за български условия от ст.н.с. д-р В.Русинова, н.с. д-р Л.Василева, спец.С.Жильова.
Методиката е комплексна и включва 6 въпросника, които анализират 7 параметъра на професионалния стрес. Изследват се източници на стрес в организацията; личностни характеристики (поведение тип А и локализация на контрола в труда) и стратегии за справяне със стреса като медиатори на психичното напрежение в работата; удовлетвореност от труда, физическо и психично здраве и някои поведенчески характеристики като ефекти от преживяване на стреса. Всеки един от въпросниците може да се използва и самостоятелно. Те имат висока степен на надеждност.

Тест за изследване локализацията на контрола в професионалната дейност по П.Спектър. Модифициран и адаптиран за български условия от ст.н.с. д-р В.Русинова, н.с. д-р Л.Василева, спец.С.Жильова.
Чрез теста се диференцират лицата с външна и вътрешна локализация на контрола. Лицата с вътрешна локализация на контрола разчитат на себе си за успех и реализация в работата в по-голяма степен в сравнение с лицата с външна локализация на контрола, които вярват, че въздействието на външните фактори за успеха е определящо. Тестът се използва за откриване на индивидуални разлики, важни за професионалната дейност и има висока степен на надеждност.

Тест за изследване на компонентите на психичното състояние на О.Микшик. Адаптиран за български условия от ст.н.с д-р В.Русинова.
Чрез този тест се изследва спецификата на психичното състояние в даден момент. То се анализира чрез 8 елемента: комфорт, активност, реактивност, стрес, депресия, удовлетвореност, угриженост, страх. Тестът може да бъде използван в три варианта: за изследване на психичното състояние в различни периоди у едно лице или за сравнение на три различни лица или групи в определен период от време. Той е с висока степен на надеждност.

Тест за изследване на мотивацията за постижение. Автори: ст.н.с. д-р В.Русинова, спец. С.Жильова.Чрез теста се изследва мотивацията за успех: насоченост към планиране и успешен резултат, страх от неуспех, отговорност при изпълнение на дейността, готовност за поемане на риск за постигане на ефективност в работата и живота. Тестът съдържа 33 твърдения, на които се отговаря по 4-степенна скала. Използва се за анализ на степента на мотивация за успех в трудовата дейност в организациите, а така също и за личностна диагностика.

Въпросник за изследване на стила на ръководство. Автори ст.н.с. д-р В.Русинова, н.с. д-р Л.Василева.
Изследват се 4 стила на ръководство в организациите: административен, производствен, иноваторски и интегративен. Въпросникът представя ситуации във важни за управлението на организациите области. Всяка ситуация предоставя 4 възможни отговора, съответстващи на четирите стила. Въпросникът се адаптира към конкретна организация след запознаване с нейната основна дейност.

Тест за изследване на контактност, общителност, убедителност, толерантност. Автори: ст.н.с д-р В.Русинова, спец. С.Жильова.
Чрез теста се изследват личностните характеристики контактност, общителност, убедителност и толерантност, които са важни за доброто изпълнение на много професионални дейности. Методиката може да се използва за професионален подбор, оценка на персонала и личностна диагностика. Състои се от 33 твърдения, на които се отговаря по 4-степенна скала.

Тест за изследване на енергичност, активност, работоспособност. Автори: ст.н.с. д-р В.Русинова, спец. С.Жильова.
Тестът се състои от 16 твърдения, на които се отговаря по 4-степенна скала, разпределени в две подскали: енергичност, активност и работоспособност. Подскалата “енергичност и активност” включва физическа енергия, активност в определена дейност, бодрост. Подскалата “работоспособност” изследва степента на уморяемост през работния ден, издръжливост на напрегната работа и др. Тестът се използва за диагностика, подбор и оценка на персонала в организациите.

Тест за изследване на адаптивност и устойчивост на стрес. Автори: ст.н.с д-р В.Русинова, спец. С.Жильова.
Състои се от 19 твърдения, на които се отговаря по 4-степенна скала и се разпределят в две подскали: адаптивност и устойчивост на стрес. Адаптивността като относително устойчива личностна характеристика включва гъвкавост, лесно приспособяване към хора и нови условия, бързо усвояване на правила и норми. Устойчивостта на стрес се изразява в запазване на спокойствие и успешно справяне с проблеми и трудни ситуации. Тестът се използва за личностна диагностика, подбор и оценка на персонала в организациите.

Въпросник за изследване на мотивацията за труд. Автор ст.н.с д-р В.Русинова.
Въпросникът съдържа 18 твърдения с възможност за отговор по 4-степенна скала. Твърденията се отнасят до характеристики на трудовата дейност, които имат значение за личността при избор на нова работа. Обръща се внимание на значението на съдържанието на работата, на заплащането, на сигурността, на възможностите за развитие и др. Въпросникът дава възможност да се оцени подбудителната сила на всяка от представените характеристики за направения избор.

Тест за изследване на педантичност. Автори: ст.н.с. д-р В.Русинова, спец. С.Жильова.
С теста се изследва педантичността като относително трайна характеристика на личността. Тя включва насоченост към детайлно изпълнение на работата, прецизност, последователност, стриктно спазване на правила и др. Тестът се състои от 16 твърдения, на които се отговаря с 4-степенна скала Използва се за личностна диагностика при подбор и оценка на персонал.

Въпросник за анализ на работата и организацията й. Автори: ст.н.с. д-р В.Русинова, Пл.Петров, С.Жильова
Въпросникът съдържа 86 твърдения с възможност за отговори на 5-степенна скала и е с висока степен на надеждност. Чрез методиката се анализират: съдържанието на работата; планирането, контрола и организацията й; начините за предоставяне на информация; системата за стимулиране и заплащане; условията на работното място; взаимоотношенията; стила на ръководство, както и възможностите за повишаване на квалификацията и професионално развитие. Въпросникът отговаря на европейските стандарти и с него се анализира реалното състояние на различни организации, свързани с извършване на трудова дейност.

Въпросник за изследване на удовлетвореността от организацията на работното място. Автори: ст.н.с. д-р В.Русинова, Пл.Петров, С.Жильова
Въпросникът съдържа 54 твърдения с възможност за отговори по 4-степенна скала. Има висока степен на надеждност. Чрез него се изследва степента на удовлетвореност от работата като цяло, от организацията на контрола, планирането и информирането, от системата на стимулиране и заплащане, от възможността за повишаване на квалификацията, от безопасността и физическите условия на работното място, от взаимоотношенията и стила на ръководство. Резултатите от изследването дават възможност да се открият слаби места в организацията на работата, за да се вземат мерки за нейното подобряване.

Тест за изследване на злопаметност по Капрара. Модифициран и адаптиран за български условия от ст.н.с. д-р Й.Зографова.
Скалата е създадена от италианския социален психолог Капрара за измерване на индивидуалните различия по злопаметност, готовност, привичност да се търси реванш и склонност към отмъстителност у личността. Тестът е самостоятелен, но се използва и за системно изследване на агресивното поведение заедно с други скали за агресивност, толерантност към насилие , раздразнителност и др.
Тест за изследване на толерантността към насилие по Капрара, Цинани и Мацоти. Модифициран и адаптиран за български условия от ст.н.с. д-р Й.Зографова.
Тестът има за цел да измерва нагласи към насилие с политическо съдържание /или идеологическо/, към насилие върху хора и/или тяхната собственост и насилие без причина. Изграждането на скалата е логична стъпка в изследването на агресивността на Капрара и неговите колеги. С толерантността към насилие /ресЯ. агресивността/ се проучва латентен фактор при различните прояви на деструктивно поведение. В изследванията толерантността към агресия и насилие се оказва един от най-силните предиктори за проявата на агресивно поведение.
Въпросник за агресивност, междуличностни отношения и нагласи към агресивност на публични личности и организации. Автор: ст.н.с. д-р Й. Зографова
Въпросникът включва индикатори за вербалната агресивност на лицата, за отношенията им със семейство, приятели, колеги, както и индикатори за инструментална агресивност. Включени са въпроси, предизвикващи когнитивните и афективни процеси у лицата, при осигурена социално-психична защита /чрез затворени въпроси/. Те трябва да преценяват доколко съзнателно са увеличили своята активност до степен на агресивност поради трудните житейски обстоятелства и социални ситуации през различни минали периоди, в сравнение с настояща ситуация.

Тест за агресивност на Бъс и Уорън. Модифициран и адаптиран за български условия от ст.н.с. д-р Й.Зографова.
Тестът представлява най-нова версия на въпросник за измерване на различни видове агресия. Той съдържа 34 айтема, разпределени в пет подскали: физическа агресия, вербална агресия, гняв, враждебност, индиректна агресия.

Въпросник за измерване нагласите към насилие и доверие в масмедиите. Автор: ст.н.с.Т. Стоицова, д.пс.н.
Въпросникът съдържа 47 айтема, по които изследваните лица изразяват своето мнение в 5-степенна, Ликертов тип скала за съгласие/несъгласие, на която е дефинирана всяка от степените. Обработката на получените първични данни се прави чрез прилагане на факторен анализ.

Тест за измерване на когнитивни стилове по Слоукъм. Адаптиран от ст.н.с. Т. Стоицова, д.пс.н.
Оригиналният тест е създаден по теорията на Карл Юнг за когнитивните стилове. Когнитивните стилове разкриват начина, по който хората възприемат и преработват информацията, постъпваща отвън. Възприемането се основава предимно на сетивността или на интуицията, а преработването се извършва предимно по рационално мисловен или по чувствен път. Съчетаването на двете двуполюсни дименсии определят четири когнитивни стила: 1. Сетивност/Мислене; 2. Интуиция/Мислене; 3. Сетивност/Чувстване и 4. Интуиция/Чувстване. Тестът е свободен от културно влияние и съдържа общо 16 айтема, разпределени в две части.

Метод за идентифициране на фигуративния език по Х.Полио. Разработен за български условия от ст.н.с. Т. Стоицова, д.пс.н.
На основата на феноменологичния и психолингвистичния подход в психологията е изготвено ръководство за трениране идентифицирането на фигуративния език в българската реч. Ръководството дава възможност за идентифицирането на 14 фигури на речта. Организирано е в пет части, включващи по две секции: дидактична секция и секция за упражнение. В приложение (само за специално обучени специалисти) се дават таблици и схеми за изчисляване съгласуваността на експертите, идентифициращи фигурите на речта. За да може специалист да си служи с цитираното ръководство, е необходимо допълнително обучение в група от вече обучени експерти, което е малко по-продължително.

Въпросник за оценка на възприет стрес по Коен, Камарк. и Мермелштейн. Адаптиран и модифициран от доц. д-р Г.Карастоянов, ст.н.с.д-р А. Русинова-Христова
Въпросникът измерва степента, в която изследваните лица оценяват събитията в живота си като стресови. Състои се от две части: PS-1, свързана с оценка на непредсказуемостта, неконтролируемостта и претовареността през последния месец. Предполага се, че резултатите от метода отразяват равнището на възприет стрес валидно за период от четири до осем седмици и PS-2, насочена към оценка на същите параметри, приложени към преживяно конкретно стресово събитие. PS-1 се състои от 7 позитивно и 7 негативно формулирани айтема, чиито отговори са представени в 5 степенна скала. PS-2 се състои от четири въпроса, посредством които изследваните лица описват конкретно проживяно стресово събитие, след което попълват психологически въпросник за степента на възприет стрес през време на описаното събитие.

Въпросник за предпочитани стратегии за справяне със стреса по Карвър, Шейер и Вайнтрауб. Адаптиран от доц. д-р Г. Карастоянов, ст.н.с. д-р А.Русинова-Христова.
Въпросникът оценява различни начини, чрез които хората се справят със стреса. Включва 14 скали, всяка от които се състои от четири айтема: активно справяне; планиране; потискане на конкуриращи се активности; въздържане; търсене на инструментална подкрепа; търсене на емоционална подкрепа; позитивно преосмисляне и развитие; отричане или неприемане; примиряване или приемане на станалото; обръщане към религията; фокусиране върху емоциите и изразяването им; поведенческа дезангажираност; психическа дезангажираност; употреба на алкохол или наркотици.
Съществува и втори вариант на въпросника, съставен от същите скали, но с тази разлика че айтемите са преформулирани така, че изследваните лица да опишат какво са чувствали и правили по време на конкретна стресова ситуация.

МВТІ (Myers-Briggs Type Indicator). Адаптиран с научна цел от ст.н.с. д-р А. Русинова-Христова
Методът е конструиран от Майерс и Бригс, на основата на теорията на К.Юнг за психологичните типове. Според нея всеки човек използва 4 основни психични функции или процеси (Усещане, Интуиция, Мислене и Преживяване), както и 2 нагласи (Екстраверсия и Интроверсия) за съзнателна ориентация спрямо външния свят. Допълнително са формулирани още 2 нагласи (Съждение и Възприятие), които подпомагат процеса на определяне вътрешната динамика на личностните предпочитания.
кстраверсия – нагласа, която отразява насочеността на вниманието по отношение на външния свят. Интроверсия – нагласа, която е насочена към собствената позиция и личен свят. Усещане – функция, която се отнася до възприемане на наблюдаемото чрез неговата конкретика. Интуиция - възприемане на възможности, смисъл и значения, боравене с хипотези по пътя на инсайта. Мислене – функция, която свързва идеите по пътя на логиката. Преживяване – функция, която се обляга на личните и групови ценности. Тя е по-субективна отколкото мисленето. Съждение – нагласа, която показва коя от ирационалните функции (мислене или преживяване) се използва и се наблюдава във външния свят. И Възприятие – нагласа, която показва коя от рационалните функции (усещане или интуиция) се наблюдава във външния свят. Описаните личностни характеристики представляват дихотомни скали, които се измерват чрез 126 твърдения във формат на „форсиран избор”. Крайният резултат от прилагането на МВТІ е получаване формула на типа, която дава възможност за задълбочена личностна диагностика. Методът се прилага за психологична диагностика и консултиране в областите на семейното и кариерното консултиране, в образованието и във фирменото управление.

Метод за изследване на категориалната и дименсионална структура на ценностната система по Шварц и Билски. Адаптиран за български условия от ст.н.с. д-р К. Байчинска
Методът позволява да се измери значимостта на 10 ценностни категории: сигурност, традиция, конформност, универсализъм, доброжелателност, себенасоченост, хедонизъм, постижения, власт и две биполярни дименсии - себетрансцедентиране/ себеутвърждаване и консерватизъм/откритост към промяна, характеризиращи базалната човешка мотивация на индивидуално ниво. Той позволява също да се сравнят ценностите на дадена култура с тези в други култури или културни региони. Като основа за сравнение служат 7 категории: консерватизъм, автономност, йерархия, майсторство, хармония и егалитаризъм и три биполярни дименсии, характеризиращи културалното ниво на ценностната система. Методът е използуван в най-голямото крос-културното изследване на ценностите през 90-те години, в което участвува и България. Данните за ценностите на българската култура и българина, събрани през 1995г., могат да бъдат използувани с цел да се установи динамиката в ценностната система.

Въпросник за обективно измерване на статуса на психосоциална идентичност по Адамс и кол. Българска адаптация – ст.н.с. д-р К.Байчинска, д-р М.Стефанова
Въпросникът се базира върху идеите на Е.Ериксън и Дж. Маршиа за наличието на 4 статуса на психосоциалната идентичност: изградена, предрешена, мораториум и дифузия. Адаптиран е за български условия и има добра конструктивна и предикативна валидност. Надеждността на инструмента е потвърдена. Времето за попълване на въпросника е от 20 до 30 минути. Той дава възможност да се проследят както интраиндивидуалните промени в процеса на изграждане на психосоциална идентичност, така и интериндивидуалните различия между възрастови, етнически групи или групи, образувани по полов или по друг признак. Методът може да бъде използван от училищни психолози и педагогически съветници за сравняване на групи с отклоняващо се поведение и в норма, както и за редица други изследователски цели.

Въпросник за измерване стила на вземане на решение по Франкен. Българска версия разработена от ст.н.с. д-р Р.Божинова, н.с. д-р С. Василева и н.с. Т.Павлов.
Методът измерва стила на вземане на решение по отношение проявата на активност/решителност и индивидуална отговорност. Въпросникът съдържа две скали: първата – насочена към диференциране на индивидите в термините на активни/решителни; втората е ориентирана към разграничаване на лица, предпочитащи свободата на избора и личната отговорност. Съдържа 44 айтема и се използва при диагностика, при подбор на кадри за ръководен тип дейност.

Тест за изучаване стратегиите на вземане на решение на Каган. Приложен в български условия от ст.н.с. д-р Р.Божинова.
Тестът идентифицира когнитивния стил импулсивност / рефлексивност като индивидуална особеност активно включена в процеса на избор на алтернатива. На тази основа се определя типа на прилаганата от индивида стратегия на вземане на решение свързана с: а/продължително и прецизно обмисляне на вземаните решения; б/бързо, спонтанно вземане на решение и многократното му коригиране. Използва се за индивидуална диагностика, при подбор на кадри за изпълнителски тип дейност в специфични условия (напр.оператори).

Въпросник за измерване на нагласите към медиино насилие. Автор: ст.н.с. д-р Р.Божинова
Методът оценява индивидуалните нагласи към представяното от медиите насилие в трите основни аспекта – когнитивен, афективен и поведенчески. Съдържа 36 айтема и се отговаря по 5-степенна скала. Третира нагласите на индивида към възприемане на информация, филми, програми и др., излъчвани от различни по характер медии.

Въпросник за измерване на потребност от сигурност. Автори: ст.н.с. д-р А. Величков, ст.н.с. д-р М. Радославова, н.с.д-р С. Василева, н.с. В. Тодоров
Методът се прилага за оценка на потребността от сигурност, определена като подбуда за осигуряване и запазване на всички ресурси, които отграничават и защитават човека от неблагоприятните въздействия на природната и социална среда. Различните равнища на потребността от сигурност диференцират различни емоционални реакции, поведенчески стратегии и когнитивни оценки в ситуации на заплаха и потенциален риск. Въпросникът може да се използва както за изследователски цели, така и за: индивидуална диагностика; подбор на лица за изпълнение на задачи в опасни ситуации и на хора, които се грижат за осигуряване и поддържане на безопасни условия за дейност; решаването на широк кръг от проблеми.

Въпросник за диагностициране на депресивна симптоматика по Цимерман и кол.. Адаптиран за български условия от д-р М.Рашева.
Методът се използва за изследване и оценка на депресивни разстройства по DSM. Той се състои от 22 айтема, които отразяват определени симптоми на депресията, фиксиращи нарушения в емоционалната, мотивационната, когнитивната и соматичната сфера. Твърденията са поставени в ред на повишаване тежестта на симптома. Оценката се извършва по 5-степенна скала, като отсъствието на симптом се обозначава с 0, а наличието на тежка степен на изразеност на симптоматиката с 4. Общият бал се формира въз основа на сумирането на оценките по всеки айтем. Според бала, лицата се определят като недепресирани; с лека форма на депресия; със средна форма на депресия и с тежка форма на депресия.

Тест CF-2A за измерване на флуидна интелигентност на Р.Б.Кетел. Стандартизиран от ст.н.с. д-р Е.Паспаланова, н.с. Д.Щетински.
Чрез теста се оценява невербалната интелигентност във възрастовия диапазон от 10 до 60 години. Състои се от 44 задачи, групирани в 4 субскали. Изработени са национални норми. Използва се за психодиагностика, професионално ориентиране и подбор в психологичната практика.
В процес на адаптация и изграждане на български норми е форма В на теста
.
Тестове за творческо мислене на Торанс, вербална и графична А и Б форми. Стандартизиран от ст.н.с. д-р К.Стойчева.
Чрез тестовете се оценяват способностите за творческо мислене. Изведени са български норми за оригиналност на отговорите върху национална извадка на ученици от 1 до 11 клас. Използва се за научно-изследователски цели.

Въпросник за оценка на потребността от постижение. Автори: доц. д-р Ив.Паспаланов, н.с. Д.Щетински.
Въпросникът дава възможност за оценка на мотивацията за постижение като личностна диспозиция във възрастовия диапазон от 14 до 60 години. Използва се в изследователската и консултативно-диагностичната практика.

Въпросник за оценка на личността по Х.Айзенк (EPQ). Българска адаптация от доц.д-р Ив.Паспаланов, н.с. Д.Щетински.
Оценяват се базисни личностни характеристики: екстраверсия-интроверсия, невротизъм, психотизъм. Изработени са национални норми, диференцирани по пол. Използва се за психодиагностична и консултативна дейност в психологичната практика.

Тест за оценка на манифестирана тревожност МАС по Тейлър. Българска модификация на доц. д-р Ив.Паспаланов, н.с. Д.Щетински.
Чрез теста се оценява тревожността като устойчива личностна диспозиция във възрастов диапазон от 14 до 60 години. Изработени са национални норми, диференцирани по пол и възраст. Тестът намира широко приложение в практиката на психолозите.

Тест за оценка на тревожността като състояние и личностна черта по Ч.Спилбъргър – STAI. Стандартизиран от н.с. Д.Щетински, доц. д-р Ив.Паспаланов.
Оценява се тревожността като психично състояние и личностна черта във възрастов диапазон от 10 до 60 години. Изработени са национални норми, диференцирани по пол и възраст. Използва се в научни и приложни изследвания.

Скала за социална желателност. Модификация от ст.н.с.
д-р Е.Паспаланова
.
Регистрира силата на потребността на човека да се харесва на другите и да се представя в благоприятна светлина.

Въпросник за оценка на толерантността към неопределеност по скалата на Р. Нортън. Българска адаптация на ст.н.с. д-р К.Стойчева, н.с. Д.Щетински, Р.Баждекова.
Чрез въпросника се оценяват индивидуалните различия в начина, по който хората възприемат, интерпретират и реагират на неопределени ситуации. Изработени са български норми в диапазона 15 – 25 години. Използва се в научно-изследователската и практическата работа.

Тезаурус на личностови дескриптори. Автори: ст.н.с. д-р Е.Герганов, н.с. В.Тодоров.
От речника на българския език са подбрани 2032 прилагателни, означаващи личностови черти, характеристики, качества. Въз основа на експертни оценки за степен на полезност на прилагателното за описание на личността е направен подбор на 1618 прилагателни, които след това са обект на числова таксономия. Изведени са основните дескриптори на личността в българския език. Полученият списък от прилагателни може да се използва за съставяне на методики за оценка на личността.

Българска скала за индивидуализъм – колективизъм. Автори: ст.н.с д-р Е.Герганов, ст.н.с. д-р М.Дилова, ст.н.с. д-р Е.Паспаланова, ст.н.с. д-р К.Петкова.
Скалата се прилага за измерване на степента на индивидуалистични и колективистични ценностни ориентации чрез сравнение на двойки думи по предпочитание.

Въпросник за оценка на склонността към страх от успеха. Автор: ст.н.с. д-р М.Дилова.
Въпросникът измерва индивидуалната склонност към страх от успеха поради очаквания за негативни последици от този успех. Изработени са норми от голяма българска извадка мъже и жени във възрастовия диапазон от 18 до 60 години. Приложим е и за индивидуална диагностика.

Всички методики се предлагат за обучение и се предоставят за използване в професионалната дейност на обучените. Изследвания с тези методики могат да бъдат провеждани, след договаряне и от специалисти към Института по психология за подбор и оценка на ръководен и изпълнителски персонал и за личностна диагностика.

МЕТОДИ И ТЕХНИКИ ЗА КОНСУЛТАТИВНА И ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНА ДЕЙНОСТ

Жизнен пасианс - проективна методика за изследване и терапия на екзистенциални проблеми. Провежда се от н.с. д-р Росица Георгиева, дипломиран психотерапевт.
Методиката позволява да се разкрие панорамата на опорните и болеви зони на личността от феноменологична гледна точка. Помага за преформулиране на проблемите и търсене на изход от тях. Препоръчва се за индивидуална работа с юноши и възрастни в критични моменти от живота им. Методиката е описана в списание “Психологични изследвания” кн.1/2003, с.89–97.

Емпатична лаборатория. Провежда се от н.с. д-р Росица Георгиева, дипломиран психотерапевт.
Методиката е създадена от американския психолог Карл Роджърс за обучение на студенти по психология и бъдещи психотерапевти. Нейната цел е да научи психолозите да разбират гледната точка на другите и да се поставят в тяхната позиция, а също да рефлексират и контролират своите личностови особености, препятстващи или облекчаващи процеса. Обучението се провежда в група от 15 души. Съпроводено е с демонстрации на видео записи от терапевтични сесии на Карл Роджърс и техния анализ.

Професионална релаксираща програма. Провежда се от н.с. д-р Росица Георгиева, дипломиран психотерапевт.
Предлагат се програми за релаксация, съобразени със спецификата на индивидуалното и професионалното натоварване. Изготвянето на програмите включва анализ на стресогенната ситуация, а провеждането - обучение и контрол върху ефективността. Програмите са предназначени за индивидуално и групово прилагане. Предвижда се обучение на психолози за провеждане на релаксиращи програми в своята практика – в училища, бизнес организации, производствени предприятия и др.

Психотерапия по метода на Карл Роджърс. Провежда се от н.с. д-р Росица Георгиева, дипломиран психотерапевт.
Предлага се квалифицирана помощ с подход на хуманистичната психология, наречен “центрирана върху личността терапия”. Методът включва уважение към позицията на клиента, неговите способности и личностен потенциал за разбиране и преодоляване на жизнените трудности. Работи се индивидуално, със семейства или групи, обединени около общ проблем или задача. Професионалната подготовка на терапевта е подкрепена от международно призната диплома за правоспособност и от Българската асоциация по психотерапия и психологично консултиране.

Психоанализа. Провежда се от ст.н.с. д-р Никола Атанасов, клиничен психолог, дипломиран психотерапевт, член на Групата за развитие на психоаналитичната практика в България
Психоанализата е създаденият от д-р Зигмунд Фройд терапевтичен метод за изследване и преодоляване на психични проблеми, които пораждат трудности в личния и професионалния живот. Такива са разстройствата на самочувствието и настроението, трудностите в установяване и поддържане на близки отношения с другите, в преживяването и справянето със загуби и неуспехи, телесни страдания без ясна причина, разстройства на сексуалните отношения, храненето и съня, неспособност за работа и концентрация и др. Психоанализата е дълговременен метод, който изисква сериозен ангажимент от страна на клиента. Провежда се в предварително уговорени часове, 3 или 4 пъти седмично.
Психоаналитична психотерапия. Провежда се от ст.н.с. д-р Никола Атанасов, дипломиран психотерапевт, член на Групата за развитие на психоаналитичната практика в България
Тази форма на аналитична работа се препоръчва за хора, които по определени причини не могат да се ангажират с дълговременната и интензивна психоанализа. При първоначалната консултация с психоаналитика се уточнява дали в конкретния случай да се започне психоанализа или психоаналитична психотерапия. Психоаналитичната психотерапия се провежда 1 или 2 пъти седмично, също в предварително уговорени часове.

Психотерапевтични консултации. Провежда се от ст.н.с. д-р Никола Атанасов, дипломиран психотерапевт, член на Групата за развитие на психоаналитичната практика в България
Консултациите дават възможност в рамките на 1 или 2 срещи клиентът с помощта на психотерапевта да си изясни дали да започне психотерапевтична работа за преодоляване на безпокоящите го проблеми. Всички форми на психотерапевтична работа се приложими както за възрастни, така и за деца и подрастващи.

Хипноза и хипнотерапия. Провежда се от Виктория Недева, хипнотерапевт.
Хипнозата представлява променено състояние на съзнанието. По време на хипнотичен сън ефективността на провежданата психотерапия се увеличава. Хипнотерапията е провеждане на психотерапия, докато клиентът се намира в състояние на хипнотичен сън и има различна продължителност, в зависимост от конкретния случай. Прилага се с успех в следните области: фобийни и тревожни състояния, разстройства на съня, справяне със стреса, тютюнопушене.
Въпросник на Кирси за определяне на темперамента ( The Keirsey Temperament Sorter). Адаптиран за български условия от доц. Д-р Георги Карастоянов, ст.н.с. д-р Елиана Пенчева и ас. Димиктър Димитров.
Основавайки се на модела на Юнг, Майерс и Бригс за психологичния тип, Дейвид Кирси създава описателна личностна система, сходна с четирите класически темперамента. Всеки темперамент се формира от четири двойки предпочитания. Те представляват комбинация на Интуицията (N) с двете оценяващи функции Мислене (T) и Чувстване (F) и на Усещането (S) с двете ориентации към външния свят Разсъждение (J) и Възприемане (P) . По този начин се обособяват четири темперамента NF , NT, SJ и SP. Всеки от тях, от своя страна, включва по четири психологични патерна, които отговорят на 16-те психологични типа, измервани с помощта на МВТІ. Въпросникът се състои от 70 твърдения във формат “форсиран избор”. Използва се успешно в сферата на семейното, училищното и професионалното консултиране.
(БАН)
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 1 [1 Мнение]  
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ПСИХОЛОГИЯ » Психодиагностика
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети



Powered by phpBB
[ Time: 0.0421s ][ Queries: 12 (0.0047s) ][ Debug on ]