PSY FORUM

 Въпроси/ОтговориВъпроси/Отговори   ТърсенеТърсене   ПотребителиПотребители   Потребителски групиПотребителски групи   Регистрирайте сеРегистрирайте се 
галерияГалерия   ПрофилПрофил   Влезте, за да видите съобщенията сиВлезте, за да видите съобщенията си   ВходВход 

psy
В момента е: Пон Юни 01, 2020 10:40 am
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ПСИХОЛОГИЯ » Клинична психология
Какво трябва да знаем за развитието на децата? АСИМЕТРИЯ
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 1 [5 Мнения]  
Автор Съобщение
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1965
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Чет Юли 26, 2007 1:00 pm    Заглавие:  Какво трябва да знаем за развитието на децата? АСИМЕТРИЯ  

Възрастова динамика на функционалната асиметрия на мозъчните полукълба
или
Какво трябва да знаем за развитието на децата?


Както е известно психофизиологичните възможности на детето трябва да съответстват на изискванията, които му се предявяват от социалното обкръжение. Едно от най-важните свойства на индивидуалността е функционалната асиметрия на мозъка: тя определя особеностите на възприятието, запомнянето, стратегията на мислене, емоционалната сфера на човека. Знаейки типа на асиметрия между полукълбата на мозъка, моторната и сензорна латерализация, можем да обясним на родителите и преподавателите, защо НЕ лишеният от способности първокласник не ги радва с успехи.
Например, дясноръкото но лявооко дете закъснява в развитието си на ранен етап, тъй като до 9-10 г. нервните пътища, съединяващи двете полукълба, не са окончателно формирани. Такива деца, закъснявайки в началните класове, след това бързо догонват връстниците в развитието си, а като възрастни дори имат високо ниво на интелектуално развитие.

Клиничната практика показва, че полукълбата на мозъка имат висока пластичност на ранните етапи на развитие. Ако по-лекарска препоръка се наложи да се премахне лявото полукълбо, развитието на речта не спира и върви без видими нарушения. При преноса на речевите центрове в дясното полукълбо у оперираните не се проявяват съществени разлики във вербалните способности по сравнение с обикновени хора. Но със съзряването пластичността на мозъчните полукълба намалява. Настъпва период, в който заместването става невъзможно.

Според някои данни, съзряването на дясното полукълбо става по-бързо от лявото, ето защо в ранния период на развитието неговият принос в осигуряването на психологическото функциониране превишава приноса на лявото. Дори се твърди, че до 9-10 години детето е същество с дясно полукълбо. Това мнение не е без основания, тъй като е съотнесена с някои особености на детското развитие в предучилищната и начално училищната възраст. Наистина за малките деца е характерна непроизволността, ниската осъзнатост на поведението, емоционалност, а също така познавателната им дейност има непосредствен, образен, цялостен характер.

Според някои данни, са налице съществени промени във взаимодействието между полукълбата към 6-7 годишна възраст. Като подпомагаща активността на лявото полушарие се смята появата на съзнание за себе си у детето, което става на 2 годишна възраст. В същото това време е максимално изразен ината. У детето се проявява негативизъм, определено забавяне на възприятията и на преработката на постъпващата отвън информация. Какво забелязва възрастният през този период? Забавеност; отрицание на всичко, което не съответства на възникващата представа за себе си; “ровене” на едно място. Тъй като при момчетата процеса на разделяне на функциите протича по-бързо, отколкото при момичетата, то и ината при тях е по-забележим на тази възраст. Ето защо втората година – това е НЕподходяща възраст за борба с ината, доколкото последния има не толкова психологически, колкото физологични корени. По-добре е да се осигури на детето освобождаване от негативните чувства чрез игра и двигателна и емоционална разрядка. По този начин може да се прекрати по-нататъшното задържане на дясното полукълбо.

С нарастването на активността на лявото полушарие се появяват сложните понятия, развива се абстрактното мислене, умението да се пише и да се смята. Тук пак водят момчетата. На 6 години вече при тях лявото полокълбо може да бъде по-активно, отколкото при момичетата. Ето защо някои започват да четат на възраст 4-5 г. При момчетата функционалната активност на полушарията носи по-полярен характер и за доминирането на едно от тях може да се съди на възраст 6-7 години.
Въпреки, че понякога при по-емоционалните, обидчиви, художествено надарени момчета диференциацията на мозъка върви по същия път, по който и при момичетата. При тези момчета по-дълго се запазва специализацията на дясното полукълбо. Те не винаги пишат добре, не дописват думи, пропускат букви. Голям проблем за тях се оказва таблицата за умножение. Всичко това постепенно се преодолява към 3-ти или 5-ти клас.
Проблемите се обострят, ако при момче с изначално хуманитарна ориентация (доминиращо дяснополукълбо) и двамата родители са инженери, преподаватели на точните науки, на езици или са философи. Тук всеки по-силен натиск от страна на родителите при ранното обучение на четене и писане, може да доведе до преняпрежение на все още не укрепналото и недоминиращо ляво полукълбо. Това от своя страна още повече ще затрудни усвояването на правилата на писане, четене, на граматиката, на таблицата за умножение и на някои математически понятия.
Момичетата до 13 годишна възраст съхраняват определена пластичност на мозъка, еквивалентност на половините му. Ето защо едва на 13 години се разбира доколко успешно се обучава момичето на чужд език или на математика (ако преобладават функциите на лявото полукълбо). При доминантност на дясното полукълбо тя е по-добре да се заеме със литература, география, история.

В предучилищна възраст е недопустимо ранното обучение на тези деца, които са имали задържане в развитието на речта през първите години от живота.или ако до момента не изговарят ясно редица звуци. Това означава, че при тях все още доминира дясното (неречево) полукълбо. Преждевременните повишени изисквания могат да доведат до заекване и невроза.
Децата с дясна доминантност решават аритметични задачи не с помощта на извеждане на общ принципен ключ, а всеки път се справят много конкретно и индивидуално, с опора върху битовите асоциации. Тези особености на детското мислене трябва да бъдат използвани при детското обучение. Но училището смята за своя задача да развива и тренира логическото мислене, ето защо всички усилия са насочени към стимулацията на лявото полукълбо и възможностите свързани с него. До голяма степен резултатът от тези усилия е изместването на доминантността на ляво. В условията на западната цивилизация доминира формално-логичният анализ и децата още в предучилищна възраст се сблъскват с проявите на “стила на мислене характерен за дясното полукълбо, което ги подготвя към изискванията на училището.
По този начин изместването на асиметрията в посока на абсолютно господство на стратегията на мислене характерна за лявото полукълбо е не само биологична функция на порастването, но е и резултат от културните традиции, социалните влияния и обучение. Да се получи такава доминантност може само с цената на големи усилия от страна на учителите, родителите и самоот дете. Но оправдани ли са винаги едни такива усилия?

Последната промяна е направена от brr на Пет Юли 27, 2007 2:22 pm; мнението е било променяно общо 2 пъти
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
Вероника Иванова

Регистриран на: 15 Май 2007
Мнения: 27

МнениеПуснато на: Чет Юли 26, 2007 8:34 pm    Заглавие:  

"Както е известно психофизиологичните възможности на детето трябва да съответстват на изискванията, които му се предявяват от социалното обкръжение"

По-скоро изискванията трябва да съответстват на възможностите.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1965
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Чет Юли 26, 2007 11:00 pm    Заглавие:  

Вероника Иванова написа:
"Както е известно психофизиологичните възможности на детето трябва да съответстват на изискванията, които му се предявяват от социалното обкръжение"

По-скоро изискванията трябва да съответстват на възможностите.


Благодаря за пояснението. Very Happy
Да, точно това имах предвид при превода, но гледах да е максимално близко до оригинала и реших, че читателите ще разберат смисъла, който очевидно е двусмислен. Very Happy

Темата ще има продължение.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1965
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Пет Юли 27, 2007 9:29 pm    Заглавие:  

Продължение:

Спецификата на мисленето на детето е в това, че докато у него не са достатъчно развити способностите му към логическо мислене, образното мислене при цялото потенциално богатство си остава недостатъчно подредено. Учителят, възрастният човек често не помни затрудненията, които самият той е изпитвал, докато е бил ученик. Ето това е една от причините за неразбирането съществуващо между ученика и учителя. Свойството на детския ум – да се възприема всичко конкретно, буквално, неумението да се погледне над ситуацията и да се разбере общият, абстрактен или преносен смисъл – това е една от основните особености на детското мислене. Особено ярко тя се проявява при изучаването на такива абстрактни училищни дисциплини, като математиката и граматиката.
Както са показвали изследванията на великия учен Ж. Пиаже, малките деца не разбират, че количеството на водата ще бъде едно и също и в тесният съд, където нивото на водата се издига нависоко, и в широкия, където нивото на водата е ниско. Те не разбират това дори тогава, когато водата бива преливана пред очите им и те виждат, че количеството й нито е намаляло, нито се е увеличило.
Трудностите при разпознаването на едно и също, но в друга форма също са налице не само при малките деца, но и при учениците.
Неумението да се отдели дадено конкретно свойство ярко се проявява при анализа на литературни произведения. Получавайки задача да се характеризира действащо лице, учениците в повечето случаи не анализират свойствата на неговата личност, а преразказват епизоди с негово участие.
Граматичните правила заедно с изключенията са един от най-трудните за учениците видове абстракция. Те или запомнят само правилото, забравяйки изключенията, или помнят само изключенията, без да ги съотнасят с правилото. (Абсолютна мъка става по този начин и изучаването на руски език, където основното правило е: колкото правила, толкова и изключения!)
Изследванията на психолозите показват, че процеса процеса на абстракция има различни страни, които са свързани с различна степен на трудност.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1965
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Съб Юли 28, 2007 12:46 am    Заглавие:  

Отделянето на същественото – това е едната страна на процеца на абстракция (позитивна). Отвличането от несъщественото е другата страна (негативната). Многобройните наблюдения и изследвания показват, че при децата негативната страна на процеса на абстракция протича по-трудно, отколкото отделянето на същественото. За да се осъзнае разликата между главното и второстепенното при дадено понятие, е необходимо да умееш да изразиш чрез словесна формулировка и главното, и второстепенното. Процесът на довеждане до съзнанието изисква включване на тези психични механизми, които участват в диференциацията на същественото от несъщественото и се основава на приноса характерен за лявото полукълбо в процеса на мислене.
необходима е специална тренировка, насочена към осъзнато отделяне на главното и отхвърляне на второстепенното. Обучението може да се започне много рано: например в първи клас, както правят някои учители. При запознаването с нов звук децата получават задачата да намерят в думите дадения звук и да изключат от реда от думи тези, в които дадения звук отсъства. Или да се махнат тези картинки, в наименованието на които този звук го няма.
Повечето от по-старите методи за развитие на способностите на лявото полукълбо не се базират на образни представи. Между другото обаче, използването им е напълно продуктивно.
началните ученици работят по-добре с конкретните предмети, отколкото с отвлечени числа. При изучаването на граматиката, затрудненията при децата на тази възраст са предизвикани от прехода от релното значение на думите към определена част на речта. на тях им е по-лесно да направят подробен преразказ, отколкото кратък, трудно разделят текста на смислени части, наименуват отделна част, съставят план на преразказа. В първи клас не могат да наименуват текст 73% от децата, във втори – 85%, в трети – 52 % от децата.
Р. Орстейн твърди, че развитието на езиковото, логично мислене в западните страни осигурява развитието на способностите на лявото полукълбо. А също така, че функциите на дясното полукълбо се развиват по-добре в културата, мистицизма и религиите на Изтока.
И накрая – без знанието на етнопсихологията и етнокултурата не е възможно да се провежда успешно обучение и възпитание.
Автор: А. Л. Сиротюк
Обучение детей с разным типом мышления
Превод: Б. Русева
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 1 [5 Мнения]  
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ПСИХОЛОГИЯ » Клинична психология
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети



Powered by phpBB
[ Time: 0.0569s ][ Queries: 12 (0.0041s) ][ Debug on ]