PSY FORUM

 Въпроси/ОтговориВъпроси/Отговори   ТърсенеТърсене   ПотребителиПотребители   Потребителски групиПотребителски групи   Регистрирайте сеРегистрирайте се 
галерияГалерия   ПрофилПрофил   Влезте, за да видите съобщенията сиВлезте, за да видите съобщенията си   ВходВход 

psy
В момента е: Пет Юли 10, 2020 5:34 pm
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ПСИХОЛОГИЯ » Военна психология
ПСИХОДИНАМИКА НА ЕКСТРЕМИСТКИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ...
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 1 [1 Мнение]  
Автор Съобщение
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1966
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Съб Май 19, 2007 9:10 pm    Заглавие:  ПСИХОДИНАМИКА НА ЕКСТРЕМИСТКИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ...  

ПСИХОДИНАМИКА НА ЕКСТРЕМИСТКИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ И ТЕРОРИСТИЧНИ ГРУПИ

Социалния опит ни показва, че влиянието на екстремистките организации и терористичните групи е огромно. Примерите с "Ал-Кайда", "Хизбула" и други подобни са само едни от най-нашумелите примери в това отношение. Особено ярко изразено е това влияние сред хора, които имат органичени и непълни, но фанатични представи за съществуващите религии и радикални философски концепции или под въздействието на комплексни причини имат изразено негативно отношение към съществуващи политически модели, народностни групи или раси и\или към отделни държави или групи страни. Като правило идеологията на терористичните организации и групи оперират с сложна смесица от обещания, удоволетворение на стремежа за по-хармонично съществуване чрез премахване на дефинирания враг, бъдещо хармонично съществуване при успех и не на последно място обещание за спасение на душата след смъртта. Често акцентът се поставя на необходимостта за търсене в себе си на определени сили и търсене на новия смисъл на живота. В процеса на търсене в себе си на новия смисъл, особено по отношение към хора нямащи такъв смисъл възниква ефекта на запълване на вакуума от информация чрез приемане на гледната точка на харизматичния ръководител на организацията. В религиозните екстремистки и терористични организации и групи обикновено архетипа на Бога се заменя с абстракцията на фалшивия Бог на лидера. Бен Ладен, Садам Хюсеин, Хасан Ал Бана са само част от примерите подкрепящи изказания тезис. Възникването на такъв феномен и такова влияние над групи хора има много характеристики, но едни от най-важните за изследването са пълното подчинение на лидера, създаване на убеждението за необходимостта от унищожение и самоунищожение като нов смисъл в живота, легитимиране на изключителността, и колкото и да е странно получаването на чувство за лична безопасност, повлияна от фанатична надежда за гарантиране на "по-добър живот" след смъртта. Хора, намиращи се в състояние на криза, в условията на която те понасят психологически травми, лесно се поддават на внушенията на екстремистките лидери, те са обладани от желанието да преодолеят в рамките на тези екстремистки и терористичи общности своята душевна болка. Под влияние на тези организации лесно попадат не достатъчно структурираните личности с лабилна психика, несвикнали да задават критични въпроси, лесно индукриниращите се, зависимите. С това е свързан факта, че лицата участващи в дейността на тези организации и групи се разглежда от самите тях като средство за спасение на себе си и душата.
Анализът на активните участници в екстремистките организации и терористични групи, показва че те намират себе си в нова реалност и придобиват особено чувство за лична безопасност, принадлежност към група на избрани и извадени от общия контекст на заобикалящите ги. Обикновено членовете на тези организации и групи възприемат своето обкръжение от съмишленици като по-добро от заобикалящото ги общество, те са въодушевени от една идея, стремят се към една цел и могат да използват всякакви средства. По такъв начин екстремистката организация или терористичната група се превръщат в съвършанно семейство. Пример в това отношение е психологическият анализ на групата терористи взели заложниците в дома на културата в Москва през 2003 г.
Привличането към такива организации и групи се осъществява без особени затруднения, много често то е спонтанно, предизвикано от преживени травми или драми на хора с изходен стремеж към такъв род "спасение".
В тези организации и групи се експлуатира неудоволетвореното желание от колективна защита и стремеж за съучастие в проявата на "божествената" сила.
Независимо че тези организации и групи често възникват на религиозна основа, на практика те се явяват секти по отношение на фундаменталната религиозна концепция и в този смисъл не принадлежат към нейното пространство. За това в изследването терминът секта не е използван в смисъла на латинския произход на думата, означаващ школа учение, партия, а се асоциира със смисъла на глагола secare – отделяне, отрязване.
Особен феномен в тези организации и групи е характерната фиксация на лидера, който за членовете им е духовен или религиозен абсолютен авторитет. Съвременните тенденции на възникване на такива организации и групи показват използването на групови динамически процеси с използването на собствени корекционни техники на въздействие на практика изменящи съзнанието. По този начин в членуващите в тези организации възникват ирационални представи за разширяване сравнително тесните граници на човешките чувства и действия. Тази увереност се превръща за тях в качествено нов вид религия. При това сред членовете на тези организации е поставен акцента не толкова на религиозните, колкото на социалните аспекти, като по този начин в тях се запълват недостатъчности.
Потъването на хората в този измислен свят на достатъчно далечни представи способстват за стимулирането на дълбинните сфери в тяхното подсъзнание. Известно е, че това необичайно състояние представлява заплаха за цялостта на психиката. Заплаха, заключаваща се в възможността от пробив, инфлация на съзнанието с образувание от колективното подсъзнание. На изучаващите тези явления не може да не направи впечетление, че участието в тези организации и групи довежда до проява на емоционален регрес, в п-са на който се променя точката на зрение на човека за протичащите в света събития с незабележим постоянно задълбочаващ се разрив с реалността. Това състояние може да бъде дефинирано и като прекъсване на процеса на самоактуализация, при което възниква феномена на разкъсване на съзнанието , чиито клинически прояви често се изразяват в психически нарушения, чак до развитие на шизофреноподобни състояния. Известно е, че при тези хора, които са подложени на въздействия от групата на сензорните депривации в продължение на дълго време, даже без специално индоктриниране, възникват симптоми на значително активиране на т. н. архаичен мозък с задължителното в тези случаи стимулиране на въображението и фантазиите.
При правените изследвания с методите на социалната и клиничната психология е отчетен факта, че "приблизително половината от членовете проявяват психически и шизофреноподобни изменения и имат нарушения на възприятието"
По-голямата част от хората попадат в тези организации и групи в условията на кризисни ситуации. В тези условия те се интегрират към групата, за себе си приемат идеята за спасението и се изпълват с духовни надежди. Тези организации на практика реализират стремежа на тези хора да запълнят в тях психологическия дефицит и да преодолеят тревогата. Екзистенциалния страх, появяващ се в човека, го правят идеална жертва на тези организации и групи, в които той измества страданието си и тушира безспокоящите го мисли. След пребиваването в такива организации процеса на връщане в реалността е труден, а понякога и невъзможен.
Индоктринацията представлява масивни психологически средства за влияние на индивидума или групата с цел внедряване на нейни идеи, система от възгледи, отношения към произтичащите събития и т. н. Най-голямо значение в този процес има внедряването на стереотипно мислене в рамките на определени парадигми, появяващи се под въздействието на масивен психологически натиск. В резултат на индоктринацията членовете на тези организации и групи попадат в многостранна зависимост от тях. Една от най-опасните динамики имащи място в тези организации се крие в това, че психологическата манипулация произтича незабележимо. За това членовете на тези организации и групи са лишени от възможността да развият в себе си стратегията на спихологическата защита. По този начин те са убедени, че предлаганите им идеи съответстват на техните собствени идеали, неоформени и нереализирани до момента на попадането им сред екстремистите.
На основание анализът на съществуващите данни могат да бъдат изведени няколко фази на индоктринацията на членовете на тези организации:
1. Осъществяване на вербовка чрез използване ефекта на емоционалната дестабилизация и забъркването в противоречия.
2. Въвеждане в идеологическата концепция. Активно въздействие върху личността за появяването на нова идентичност, при което се формира нова аддиктивна личност. В тази фаза на подсъзнателно ниво възниква усещане за опасност и несъответствие. Съществува възглед, че това се дължи на конфликта на аддиктивната личност с предната личност. Усещането за раздвоеност може да провокира както емоционално напрежение, така и емоционална апатия. Подсъзнателните импулси не се контролират в достатъчна степен. Възможността на пробив на енергетически потенциал от дълбочините на подсъзнанието нараства при тези състояния. Тук има значение не само явлението на разкъсване на съзнанието, но и съдържанието на преживяванията на аддиктивната личност. Ако съдържанията на преживяванията носят такъв характер, че то повече стимулира подсъзнанието, то опасността от пробив на материала от подсъзнанието се усилва.
3. Увеличаване на връзката с групата.
4. Аленация (отчуждение) от околния свят.
5. Укрепване привързаността към идеологията на организацията.
Проблемите на психодинамиката на екстремистките органозации и групи не са изучени напълно и изказаните мисли представляват първи опит за тяхното обяснение. Безапелационно е, че противодействието на екстремизма и тероризма изисква задълбочен анализ на този въпрос.
Р. Русев
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 1 [1 Мнение]  
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ПСИХОЛОГИЯ » Военна психология
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети



Powered by phpBB
[ Time: 0.0246s ][ Queries: 11 (0.0029s) ][ Debug on ]